søndag 31. januar 2010

For en fin dag :-)



Da er det bare noen timer igjen av bursdagen :-( Dagen startet som alle bursdager her starter - med frokost og gaver i senga vår. Det var ikke skrevet kort, men alle tre holdt en liten tale for meg som var vel så koselig :-) Enten har jeg vært veldig snill i år eller så har mannen min vunnet i lotto for så flotte gaver tror jeg ikke jeg har fått før! Han hadde vært og kjøpt flott speilreflekskamera, kule høretelefoner fra "Skull candy" og kjempefine lattekopper fra "Home&Cottage". Kameraet var nok et resultat av at jeg sa at det var det eneste jeg virkelig ønsket meg og da følte han nok presset...


Jeg insisterte på å lage all maten selv i dag så etter 3-4 timer var endelig lakseblinisene, kalkunrullen, iskaken (som ble laget i går), snickerskaken og bollene ferdige og jeg kunne gå å få meg et deilig bad. Oppskriftene er nå lagt ut under "Les mer" etter oppfordring fra min svigerinne - som forøvrig hadde med seg en pose FULL med ukeblader.  Tuuuuusen takk Stine!!!


Siden plassen er begrenset og familien relativt stor - i antall mennesker - var det kun mamma, pappa og kjæresten, min bror med familie og min kjære tante og en hel haug med blide barn som fikk overvære begivenheten denne dagen, resten av familien kommer igjen om 3 uker når Morten har bursdag. Til min store overraskelse hadde de også med seg gaver og jeg ble overrakt deilige strikkevotter og liftgardiner til kjøkkenet fra mamma, nydelig smykke, øreringer og bladet "Vakre hjem & interiør" fra min bror og gjengen, lys, badesalt og flott dørskilt fra våre nye naboer og kamera fra pappa, kjæresten og tante (pluss mannen min da). 

  
Jeg kan jo også nevne at ballet på fredag var veldig hyggelig - og det ble gullskoene! Villaen som Aschehoug eier på Frogner er helt fantastisk, med enorme lysekroner og malerier på vegger og i tak. Det ble dårlig med dansing, men mye hyggelig prat og veldig god mat.

Jeg har jo en snill mann så han følte for å gjøre litt stas på meg på lørdag også. Når han spurte om jeg ville gjøre noe spesielt sa jeg at jeg gjerne ville spise på "Kumlegården" i Drøbak og dermed gikk turen dit sammen med ungene og mamma. Det er så utrolig hyggelig stemning der, selv om servicen nok kunne vært bedre. Og ikke nok med middag - når vi kom hjem ble huset fylt med blide (og tørste) naboer som virkelig var klare for en fest eller en runde TP som slike sammenkomster ofter ender med hos oss. Da vi kl. 02:30 sa farvel stupte en lettere rødvinsmarinert mann i seng og jeg ryddet kjøkkenet... Men, etter en så fin helg er jeg villig til å tilgi :-)

Tusen takk til alle som har sendt meg så hyggelige bursdagshilsninger!

Klem


Kalkunrull med sennep og basilikum
8 personer
1,8 - 2 kg kalkunfilet
1 ½ potte basilikum
1 ½ bunt flatpersille, eller kruspersille
10-12 ss sennep, helst dijon eller en blanding av dijon og grov sennep
½ glass soltørket tomat i olje
salt, pepper
 
Del i to på langs slik at det blir et stort, flatt stykke. Bank fileten så den blir flat nok til å kunne rulles sammen med fyll. Ha salt og pepper på begge sider av kjøttet. Legg de flate og smør på sennep, legg deretter på en passelig mengde av basilikum, persille og grovhakket tomat. Rull kjøttet sammen rundt fyllet og surr steken med hyssing. Skjær gjerne noen små snitt i kjøttsiden som vender ut for å få pent mønster. La ligge i kjøleskap til dagen etter for ekstra god smak.

Brun rullene i en blanding av godt smør og olje i en panne på nokså sterk varme, gjerne i jerngryte. Kok ut pannen med vin eller vann og bruk som basis i fløtesausen. Stek rullene deretter i ovn på 180 grader i ca 20 minutter. Skjær et snitt i rullen og sjekk at det renner klar (ikke blodig) væske, da er rullen(e) ferdig.
 
Soppstuing
Brun 400-500 gr sopp i godt smør i stekepanne. Dryss over 1-2 ss hvetemel og spe med grønnsaksbuljong og fløte til stuingen blir passe tykk. La koke litt. Smak til med salt, pepper, worchestershire saus og gjerne litt soyasaus.
 
Bakte rotgrønnsaker
Del 8 gulrøtter, 12 poteter (gjerne også søtpoteter), 1 liten sellerirot og 1 persillerot i terninger og fordel i en langpanne. Hell over godt med olje, provencekrydder, frisk persille, salt og pepper og bland alt godt sammen. Hell over ca 4-5 ss honning. Tilsett 2 dl grønnsaksbuljong som brukes som ekstra kraft i fløtesausen. Sett i ovnen på 200 grader 30 minutter før du setter inn steken . Legg steken på toppen av grønnsakene, sett ovnen ned til 180 grader og stek videre i 20 minutter. Smak på potene (disse trenger lengst steketid).
 
Fløtesaus
Smelt 3 ss godt smør i en kjele, tilsett 3 ss hvetemel og bland godt. Spe med kraften fra pannen og grønnsakene, ca 3 dl. Hell så på fløte til sausen blir passe tykk, ca 2 dl. Smak til med salt, pepper og gjerne litt provencekrydder.
 
Bon appetit folkens :-)

3 kommentarer:

  1. Hanne Erlandsen1/2/10

    Så mye fint du har fått:-) Gave fra meg er kjøpt, men du får den når jeg kommer hjem til påske!
    Klem Hanne

    SvarSlett
  2. Anonym1/2/10

    Såå heldig du er som har fått digitalt speilrefleks kamera!!! Og så masse andre fine gaver!! Høres og ser virkelig ut som om du har hatt en flott helg Anett!

    Klem Tine

    SvarSlett
  3. hei!

    velkommen til nib! vi legger deg til i dag, men under tvil, da du har litt mye familieblogging til å ligge på nib. vi kommer innom senere - så kan vi jo heller kalle det en prøveperiode, hihi:)vi må desv være litt strenge når vi legger til - kjedelig:)

    VELKOMMEN! Håper du kommer til å trives hos oss!

    SvarSlett

Så hyggelig at du vil sende meg en hilsen ♥