søndag 12. desember 2010

Når en pepperkakebaker baker pepperkake kaker...
















I dag var det den store pepperkake-bake-dagen  her hos oss. Jeg pleier å kjøpe pepperkakedeig, men jeg synes ikke den er noe god så i år lagde jeg deigen selv. Med fløte og masse godt krydder ble deigen kjempegod, så i år er det en sjanse for at pepperkakene faktisk blir spist opp...





Det er ikke lenger sånn at det bare er pepperkakemenn og damer man lager, nå er det både biler, stjerner, hjerter om mye annet. Mens barna brukte 15 minutter på å lage sine figurer, bruke jeg atskillig mye lengre tid på å forme resten av deigen. Men, det var 15 veldig koselige minutter da :-)





Det morsomste med å bake pepperkaker er pyntingen og her var det fritt frem. Det ble både rommonstre. juletrær overfylt med deiligheter og masse annet fint. Mitt prosjekt var å få laget hjerter til døråpningen inn til stua og et pepperkaketre som jeg så i den nydelige boken til Mads Moe "Juletid". Trærne ble ikke så store, men veldig artige synes jeg :-)

Nå er det en uke full av luciafeiring, julefrokoster og nissefester så det er bare å stålsette seg (men, det er veldig koselig da) :-O

Da ønsker jeg dere lykke til med de siste juleforberedelsene!


 

6 kommentarer:

  1. pepperkakebaking er stas! :)

    SvarSlett
  2. Så koseleg! Gøy å bake ilag. Og så masse flotte figura de har laga. Skjønne dei pepperkaketrena!
    Har ikkje kome igang med bakinga enno, og trur vel ikkje det blir så masse baking i år. Men litt må vi jo ha, så på tide å koma i gang snart... ;-)
    Ha ei fine ny veke!
    Klems

    SvarSlett
  3. Pepperkakebaking er kos:)
    Jeg fikk bare med meg lillemor i år, eldstemann ville helst ikke...;( De begynner og bli store ja...
    Her er det vel og mor som bruker lengst tid, hihi:) Og pyntingen og spisingen er det aller beste, det siste blir storegutt med på og gitt:)

    Koselige bilder ♥

    Her blir det og litt avslutninger til uken, og på Torsdag drar vi på en langhelg til en LUXUS hytte vi har fått låne, gleder oss:))

    Ha en herlig, ny uke!

    Klem Line

    SvarSlett
  4. Så koselig!
    Deilig med skikkelig hjemmelagde pepperkaker - de får bein å gå på hos oss :)

    Dette er tiden for avslutninger og kos - kjempehyggelig - men litt av en koordineringsjobb for å rekke alt :)

    Ha en super uke!

    Klem fra Tove

    SvarSlett
  5. Nydelige bilder som vanlig ;-)) Jeg synes det stjerne treet var helt fantastisk :-)) det må jo nesten være lov til å herme litt <3

    SvarSlett
  6. For et fristende og herlig innlegg....du har jo virkelig noen go`e gutter også Anett;o) Pakken din er på vei, men måtte bare vente på et par adr.fra de uten blogg før jeg sendte alle avgårde. Kos deg/dere videre i førjulstiden. Klem fra meg

    SvarSlett

Så hyggelig at du vil sende meg en hilsen ♥