fredag 10. desember 2010

Jul ute - jul inne...



















Jeg har fortsatt ikke kommet i havn med julepyntingen, men det nærmer seg. I år valgte jeg å kjøpe en helt enkel dørkrans uten noe krimskrams, kun et enkelt silkebånd. Så måtte jo trappa få litt julepreg også. Da flyttet den gammeldagse nissen og etpar halmbukker også ut i kulde. Han er fortsatt like blid så jeg tror han trives :-)
















Jeg har ikke fått tatt inn noe juletre enda, men kjøpte denne vripilen på domkirkeplassen i Oslo (unnskyld til alle på bussen sist fredag som fikk en pinne i øyet eller en gren i håret under min bussreise fra Oslo). Pilen er pyntet med hjerter fra Glassmagasinet, små glasskuler fra Lyst og et herlig hjemmelaget hjerte fra min nydelige niese :-)

Når jeg er inne på buss så gjorde jeg det igjen i dag - klarte å gå på feil buss! Så istedenfor å havne på Vinterbro, stod jeg kl 1605 (når jeg egentlig skulle vært i barnehagen) på Heer og ventet på første buss tilbake mot Oslo. Er det ikke typisk at når man har dårlig tid - SKIKKELIG dårlig tid - så stopper bussen på ALLE holdeplasser. Ikke nok med det, men de som kom på skulle selvfølgelig enten betale med cash eller så funket ikke Flexus-kortet!!! Ærlig talt tror jeg det hadde vært raskere om jeg løp fra Kjærnes og hjem. Det skal fortelles at dette er andre gang dette skjer i løpet av kort tid og denne gangen var det på hengende håret at jeg rakk barnehagen :-O





Også vil jeg gjerne tipse dere om en veldig god kveldsrett hvis dere skal få besøk av venninner eller gode kollegaer som jeg var så heldig å ha i går. Kombinasjonen smørbrødkake med masse ost og makaronisalat med kylling er saftig og godt. Denne er IKKE ment for de som teller kalorier, men jeg tror gjestene koste seg. Her er oppskriftene:

Smørbrødkake:
2 dl melk
50 gr margarin
25 gr gjær
100 gr sammalt hvete grov
150 gr hvetemel
1/2 ts salt
300 gr skinke eller 200 gr stekt bacon
1 liten purre i ringer
150 gr revet ost
1 pose majones

Bland alt det tørre, smelt margarin og ha i melk. Forhev 1 time. Ha deigen i rund form (24 cm), hev i 20 minutter. Stek ved 200 grader i 20 minutter. Del i to, bland fyllet og ha i mellom. Legg lokket på, dryss over litt ost og stek videre ved 225 grader i 15 minutter. Avkjøl litt og server!


Makaronisalat

3 porsjoner makaroni
3/4 beger lettrømme
1 pose lettmajones
1/2 boks mais
3-4 fedd hvitløk
1/2 kylling
Sylteagurk (litt saft og noen hakkede skiver)
1/2 sitron (saften)
1/4 slangeagurk
3 egg
Salt og pepper

Kok makaronien - skyll og avkjøl. Bland rømme, majones og ha i saft av og hakkede sylteagurker. La stå litt å godgjøre seg. Kok eggene, del og ha i. Bland i resten. Bon appetit!

Ha en deilig helg alle sammen!



5 kommentarer:

  1. Oj, bra du rakk barnehagen, det er største skrekken min hi hi ;))
    Ja det er så typisk at slike ting skal skje akkurat på sånne dager (",)
    Nydelige bilder fra trappen og kransen var jo såå flott med bånd ;)
    Noen ganger er det enkle det beste ,))
    Nyt av kvelden og ha en flott 3 advent på søndag♥
    Julekrumelurklem fra meg, Anki

    SvarSlett
  2. Så koslig pynt du har hjemme hos deg :) Og det er bra du rakk barnehagen! Det hender seg at man har noen dager hvor trafikken ikke går etter sitt eget tempo ;D
    Maten så også herlig ut! Nam! Er så matvrak om dagen så nå ble jeg ille sulten.

    I morgen blir det lucia baking her, og det blir snadder! ;D

    Ha en fin helg :) Klem fra Heidi

    SvarSlett
  3. Huff da...men måtte nesten le litt også...så utrolig kjedelig..
    Men veldig trivelig ute hos dere iallefall. Liker nesten like godt å pynte ute som inne jeg!!
    klem og god helg♥
    ps.Hold deg unna kollektivtransport...!!

    SvarSlett
  4. Så fint dere har det! :-) Skikkelig god jul! Og, så god den maten så ut, nå ble jeg nesten litt sulten selv om jeg egentlig ikke burde være det etter å ha spist :P God helg da:)

    SvarSlett
  5. Bra du rakk det i tide,. Så koselig julepyntet med nissen,halmbukken, kranser og lykter.
    Mmmm maten så fristende ut!

    Ha en fin adventssøndag!
    Klem T

    SvarSlett

Så hyggelig at du vil sende meg en hilsen ♥