søndag 11. april 2010

Vår, Oslotur og loppis...



I går var mannen i huset på bytur og fikk luftet kroppen litt. Som den gode kone jeg er tok jeg med ungene og hentet en lettere redusert mann på formiddagen i dag. Det er imidlertid ikke rom for avslapping når man har med en 4-åring, en 9-åring og en pratesyk kone på bytur, så formen steg (muligens under tvang) utover dagen.


Det er alltid så koselig å rusle en tur ned på Aker Brygge de første vårdagene. Stedet syder av liv og vårglade mennesker. Da farmor kom ble det softis på hele gjengen og kaffe og croissant til mor...


Jeg har ikke vært på Aker Brygge siden Tjuvholmen ble til så da måtte vi dit å se. Jeg har nok en liten urbanus boende i meg så jeg synes Aker Brygge er toppen av lykke. Det er jo verken veldig vakkert eller koselig, men det er så pulserende og herlig der med restauranter, kafeer, litt grønt og MASSE hav! Men, jeg må innrømme at det er deilig å kunne dra hjem til landet igjen etter en hel dag i byen med ungene :-)

 

Ingen Oslotur er komplett uten en tur på yndlingsrestauranten min - Tabibito som ligger i Stortingsgata. Her er det helt fantastisk cantonesisk mat til en rimelig penge. Atmosfæren er magisk og servicen veldig bra (selv om de har ei som nok skiller seg litt ut fra de andre og som serverte oss i dag).

 
Hit må dere bare dra, om det er en romantisk middag med kjæresten eller en livat tur med venninnegjengen - her kan jeg gi 100% fornøydgaranti ;-)


Nok om byturen og over til helgens varp!!! Jeg har nemlig vært på mitt første loppis i voksen alder. Det var selvfølgelig den drevne loppisfruen Janicke som dro meg med når hun fant ut at det var loppis i umiddelbar nærhet. Jeg merket med en gang vi parkerte at Janicke gikk over i loppismodus, men jeg følte meg egentlig bare litt "lost" og ganske forvirret. Alle Janickes sanser var topp skjerpet, men jeg ble bare mer forvirret - hvor var prisene, kunne man rusle rundt med en ting før man bestemte seg, hvorfor dytter alle så fælt og hvor kommer den rare lukten fra?


Uansett kom jeg ut at mitt første loppis med en utrolig stygg lystestake i messing. Jeg trodde aldri noe sånt skulle komme inn i mitt hus, men denne måtte jeg visst ha og i forvillelsen ble også jeg overbevist om at denne lysestaken kunne jeg ikke klare meg uten. Herligheten kom på hele 20 kroner. Det jeg skjønner er at de som er mer vant med loppis enn meg kan se hva alle disse stygge tingene kan bli til med litt lakk, maling og en god dæsj TLC (Tender Loving Care), da kan man trylle den styggeste ting til den mest fantastiske designgjenstand. Så nå har jeg en flott, tre-armet lysestake i antikkhvitt stående på sjenken på kjøkkenet og jeg er STORfornøyd (legg merke til den nye GreenGate-duken som ble kjøpt i Bø i påsken) :-)

 

Kos dere i vårsolen!


2 kommentarer:

  1. Det høres ut som om du har hatt en super helg ;-))
    Lysestaken ble veldig fin, og du skal ikke se bortifra at det blir flere loppisturer på oss :-))
    Klem fra Janicke

    SvarSlett
  2. Anonym12/4/10

    Så herlig med bytur sånn i vårlausinga Anett!!! Flotte bilder!! Så fin lysestaken ble også....helt utrolig hvor stor forskjell et strøk maling kan gjør...Spraymalte du den?

    Ha en fin fin uke!!

    Klem Tine

    SvarSlett

Så hyggelig at du vil sende meg en hilsen ♥