onsdag 5. september 2012

Fra egen hage...

 
I år har plommetreet bugnet av deilige blå plommer. Vi har fått noen plommer før også,
men aldri så mange som i år. Det er mulig det har noe å gjøre med at jeg
endelig fikk tynnet ut treet. Jeg tok en skikkelig runde og
kuttet av greiner, slik at mest mulig sollys slapp til.
 Jeg er absolutt ingen ekspert, men
det hjelper å lese litt :-)
Det er kun jeg i familien som er glad i plommer, men jeg kunne jo ikke kaste
plommene heller. Da var det bare å gå på nettet og søke etter
gode oppskrifter på syltetøy, og det fant jeg. Høres
ikke plommesyltetøy med kanel
godt ut kanskje? 
Og hvorfor ikke prøve en chutney når jeg først var i gang? Så nå står flere glass med syltetøy
og chutney i kjøleskapet, klare til å nytes av oss og gode venner. Jeg må
innrømme at både det søte syltetøyet og den sur/søte
chutneyen var utrolig gode, og her deler jeg
oppskriftene med dere:-)

Krydret plommechutney

1 kg blå plomme
2 båt hvitløk
1 stk rød chili
1 ts spisskummenfrø
2 stk hel nellik
1 ts kajennepepper
2 dl rosiner
4 dl rødvinseddik
250 g brunt sukker

Fjern steinene i plommene. Knus spisskummenfrø og nellik i en morter. Fjern frø og hinner fra chilien, hakk hvitløk og chili fint.

Kok alt sammen uten sukker i 20 minutter. Tilsett sukker og kok opp. Ha chutneyen på varme glass.

Plommesyltetøy med kanel

500 g plommer
2 dl sukker
1 kanelstang eller 1 ts kanelpulver
0,5 dl rosiner
Certo

Del plommene i to og fjern steinene. Ha plommer, rosiner og kanelstang i en kjele med en halv desiliter vann. Kok opp under omrøring til plommene løses helt opp.

Ha i Certo og kok i 1 minutt, ha så i sukkeret og rør til det er helt oppløst. For mindre søtt syltetøy kan sukkermengden reduseres noe. Mos eller kjør med stavmikser dersom du vil ha mindre biter i syltetøyet.

Ha i rene glass samme sammen med kanelstang. Smak gjerne til med litt mer kanel.

Siden jeg i år glemte min mammas bursdag (noe man absolutt ikke bør gjøre), ble det med
ett glass av hver av "hjemmebrygget" da vi feiret henne på lørdag. Gaven ble
overrekt i sommer (en iPad), men jeg tror hun ble glad for
den lille ekstra oppmerksomheten også. Pyntet
med pent bånd og lavendel fra hagen
 ble det en fin liten gave.
Med porsjonen jeg laget i dag ble det tilsammen hele 6 store glass med syltetøy.
Da har jeg både til hjemmebruk og til gave til den som har alt :-)

Nå er det fotballmatch med eldstemann
- heia Nordby!!!



10 kommentarer:

  1. Anonym5/9/12

    Nam. Så deilige plommer
    Synd jeg ikke bor nær deg så kunne jeg hjulpet deg og spist litt. Elsker plommer

    Syltetøy hørtes også godt ut
    Nyt ei plommer for meg...

    SvarSlett
  2. Plommer er jo kjempegodt:)
    Vi har planta ett plommetre og ett epletre
    i hagen i sommer, og epletreet kom faktisk med
    epler på;)
    Plommer håper jeg det blir noen av neste år..
    Lykkeliten smakte det for første gang i sommer
    og d er favorittfrukten hennes nå:)

    Ser kjempedeilig ut med både chutney og syltetøy:)
    Homemade is best:)

    Klem Lise

    SvarSlett
  3. Jeg kniser litt av meg selv og mitt blonde hode, første jeg tenkte va, jøss for noen store blåbær, hi hi, helt til jeg leste at det var plommer.:)
    Krukkene som du har laget til var knall flotte, så kjekke gaver å gi og enda kjekkere å få.
    Takk for du deler oppskriften også, vi skal høste inn plommer til helgen.
    Bloggen din oser av energi fortiden og det smitter over på meg også.
    Må være all denne gode fjell luften du har fått i sommer.
    Ha en fortsatt fin kveld.
    Stor klem fra Karianne

    SvarSlett
  4. Åh så deilig det så ut!!!
    Jeg er desverre allergisk mot plommer, men må jo spise noen for det om:)

    Så kjekt når man kan lage fra egen hage:)
    Plommechutney hørtes ikke dumt ut!
    Hvor lang holdbarhet er det på det?:)

    Ha en fin uke!
    klem ellemelll

    SvarSlett
  5. Så deilig å ha plommer i egen hage.
    Og så flink du har vært som har laget så mye av de.
    Gaven til mammaen din var lekker.

    Fin kveld til deg!
    - AC

    SvarSlett
  6. Anonym6/9/12

    Ååå, dette så fantastisk ut! Så flink du er!!!

    SvarSlett
  7. Så flink du er!! :)
    Ja med førstemann på skole er det mye å sette seg inn i og endel nytt! Men nå er jeg litt klokere, hehe!:)
    Ja de har jo så mye fint på kremmerhuset. Måtte ha meg en liten runde der inne igår!:)

    Håper du har en fin torsdag!
    klem:)

    SvarSlett

Så hyggelig at du vil sende meg en hilsen ♥